Technológiai váltás húzza a paradicsomtermesztést

A hajtatott paradicsom termőterülete jelentősen csökkent. Míg 2002-ben 950 hektáron termeltek, addig most alig haladja meg a 400 hektárt. A termésmennyiség viszont évek óta növekszik a technológiai színvonal emelkedésének köszönhetően. A hagyományos „fóliás” termesztés megszűnőben van, felváltja a modern üvegházakban történő intenzív, talajnélküli termelés. Az így elért akár félszáz kilogramm négyzetméterenkénti termésátlag már bizakodásra adhat okot. Az 1500 hektáron zajló hajtatott paprikatermesztés esetében a termésátlag 10-25 kilogramm/négyzetméterre tehető.

A Syngenta folyamatosan figyelmet szentel annak, hogy korszerű genetikával és kiemelkedő minőséggel rendelkező hibrideket vezessen be. A paradicsomnemesítés abszolút élvonalába tartozik az a fajtaválaszték, amellyel a cég a hazai piacon rendelkezik. Az idei évben a Climstar F1 és a Clodano F1 mellett, egy, a termésbiztonságot növelő új paradicsomalany, a Kardia F1 fajtát mutatta be azoknak, akik már oltva termelnek.

Paradicsom_Szentes_02

Jól érzékelhető az ágazatban a technológiai fejlődés, a régi típusú fóliasátrak fogynak, míg nagy felületű modern üvegházak épülnek. Paprika esetében megítélésünk szerint színes kápia és pritamin fajtákban lehetne előrelépni. A tv és hegyes erős lehetőségei korlátozottak. Nagy lehetősége lenne a tv paprikának a konzervipari hasznosítás egyszerű hidegfóliás termesztésből. Az Európában kedvelt kaliforniai minimális területen terem itthon, exportálni nem tudjuk. A nála jobb beltartalmi értékkel bíró paradicsompaprikát pedig a termesztési technológia miatt 20-30 % magasabb áron kellene értékesíteni. Paradicsom esetében az a kitörési pontunk, ha intenzívebben termelünk. Ehhez komoly beruházásokra lenne szükség. Az igazi áttörés az lenne, ha 100 hektáros bővülés történne, így áprilistól november végéig jó minőséggel jelen tudnánk lenni a külföldi piacokon is. Örvendetes lenne a belföldi fogyasztás növekedése is, hiszen a mediterrán országokhoz képest itthon feleannyi paradicsom kerül a háztartások asztalára. A magyar fogyasztók árérzékenyek, viszont a mi előnyünk az, hogy finom, érett, piros, hazai paradicsomot tudunk kínálni számukra.

 

%d blogger ezt kedveli: