Tekintélyes masinák

A mezőgazdaságban dolgozó gépek fantasztikusak. Látványuk lenyűgöző, erejük tekintélyt parancsoló. A legújabbak közül bemutatunk néhány különleges óriásmasinát, valamint egy kísérleti traktort, amely elnyerte a párizsi SIMA Agribusiness show egyik innovációs különdíját.

ROPA Tiger 6 A világ legnagyobb cukorrépa-betakarítója

Éjjel is úgy dolgozhat a világ legnagyobb cukorrépa-betakarító gépe, mintha nappal lenne: a vezetőfülkére összesen 10 ezer lument biztosító LED-fényszórókat szereltek fel. A háromtengelyes ROPA Tiger 6 messziről úgy néz ki, mintha egy ufó szállt volna le az éjszakai cukorrépatáblára, mert oldalt is két fényszóró világítja meg a kerekek körül a talajt. Erre a sok fényre azért van szükség, hogy a kamerák szép éles képet közvetítsenek a fülkében lévő monitorokra. A vezetőnek tehát nem kell saccolnia a fordulókban, és a kisujjal is tekerhető kormány révén a 15 méter hosszú és üresen több mint 33 tonnás monstrum milliméter pontossággal irányítható.

A német cég nem játszik kicsiben, ugyanis a háromtengelyes ROPA Tiger 6 magassága 4, szélessége 3 méter – hogy legyen helye a 43 köbméteres puttonynak. A Tiger 6 ugyanis akár 9 sort is felszedhet egyidejűleg, és a termény szintjét ultrahanggal méri a komputer, amely természetesen tárolja ezeket az adatokat. Mindehhez persze erő is kell, így a kínálatban szereplő gyengébbik 16 literes Volvo Penta D16 motor is 700, a testvére pedig 768 lóerős. Annak érdekében, hogy sárban se csúszkáljon, vagy hogy ne ássa be magát, a hajtásláncot vezérlő elektronika arra is képes, hogy ne csak tengelyenként, de oldalanként is átcsoportosítsa a nyomatékot, úgyhogy lehet olyan helyzet, amikor a jobb oldali kerék a hajtás 80, a bal oldali csak 20 százalékát kapja. Arról, hogy az 1320 literes tank milyen hamar ürül ki, a számítógép kijelzője tájékoztat: a fogyasztási adatokat üzemórára és hektárra vetítve közli és tárolja.

CR10.90 A Guinness-rekorder

A New Holland Guinness-rekorder kombájnja ugyan némileg kisebb, mint a Tiger 6, de ezzel sem sokan vállalnák a beállást egy szűk parkolóba. A vágólap nélkül is csaknem 14 méteres kombájn a legszélesebb abroncsokkal 4,2 méter széles. A 653 lóerős, 15 927 köbcentis dízelmotort 1285 literes üzemanyagtartály táplálja, a terménytároló magtár befogadóképessége pedig 14,5 köbméter. A Guinness-rekordot azzal állította fel a CR10.90, hogy nyolc óra leforgása alatt 80,2 hektárt aratott le, 9,95 tonna/hektáros átlaghozammal. Így 798 tonna búzát takarított be nyolc óra alatt. Természetesen az Egyesült Államokban akkora búzamezőn, hogy a madár is kétszer száll le pihenni, ha át akarja repülni.

SESAM Zéró károsanyag-kibocsátás

Ez a jövőbe mutató újdonság a közelmúltban mutatkozott be Európában. A párizsi SIMA Agribusiness show egyik innovációs különdíját kapta február végén a John Deere elektromos traktorja, a SESAM (Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery – magyarul: fenntartható energiaellátás mezőgazdasági eszközökhöz). Az elektromos traktor a zéró károsanyag-kibocsátású mezőgazdasági vontatók előfutára. A villanymotorok másik előnye, hogy a legkisebb fordulatszámtól biztosítják a teljes forgatónyomatékot, így nincs szükség bonyolult áttételezésekre. Azt a tömeget viszont, amit a hajtásláncon és a dízelmotor mellőzésén megspórolt a gyár, ne hiányoljuk, nem lett pillekönnyű a SESAM, hiszen a traktor motorházfedele alatt sorakoznak a 130 kilowattóra összkapacitású lítium-akkumulátorcsomagok. (A Tesla legnagyobb kapacitású akkumulátora 100 kilowatt.) A SESAM hajtásáról két, egyenként 150 kilowattos villanymotor gondoskodik, amelyek együttes teljesítménye nagyjából 400 lóerő. A műszerfal monitorán többek között leolvasható az akkuk töltöttségi szintje, a menetsebesség, és hogy milyen teljesítménnyel dolgoznak a motorok. Ha olyan munkát végez, amelyhez szükség van a csúcsteljesítményre, a SESAM csak négy óra hosszat működőképes, de ne felejtsük el, hogy egyelőre kísérleti modellről van szó!

Big Bud 747 Az egyedi óriás

A Detroit Dieseltől származó 760 lovas, 16 hengeres motorral hajtott 8,7 méter hosszú traktor szélessége 6, magassága 4,2 méter, és saját tömege 38 tonna. A Big Bud nemcsak nagysága révén egyedi, hanem azért is, mert mindössze egyetlen példány készült belőle 1977-ben, Montanában. Buddy azóta is szolgál, csak éppen egy kicsit feltüzelték, és ma már több mint 900 lóerős. Ekkora szörnyeteghez kell is az 570 literes tank.

Iratkozzon fel Ön is hírlevelünkre és értesüljön a friss blogposztokról:https://blog.syngenta.hu/hirlevel

%d blogger ezt kedveli: