
Franciaországban egyre nagyobb hangsúly helyeződik a rövid ellátási láncokra, amelyek hasznosak a környezetnek, és jótékony hatással vannak a gazdák jövedelmére is. A közvetlen eladás komoly költségeket takaríthat meg a szupermarketeken keresztül történő értékesítéshez képest.
A franciák jelenleg élelmiszereik mintegy 85 százalékát szupermarketekben vásárolják, pedig az országban magas a közvetlen értékesítéssel is foglalkozó gazdák száma.
A legfőbb probléma, hogy ők gyakran „láthatatlanok” a fogyasztók számára.
A kutatások azonban azt mutatják, hogy a vásárlók 87 százaléka közvetlen kapcsolatot szeretne tartani a gazdákkal. Ha választani kellene a francia gazdák nemzeti élelmiszerellátása, vagy az import között, 10-ből nyolcan előnyben részesítenék az élelmiszer-szuverenitást.
A mezőgazdasági minisztérium új platformot indított „Frais et Local”, azaz „Friss – helyi” néven.
Az interaktív térképen a fogyasztók és az éttermek azonnal láthatják, hogy ki árul friss élelmiszert a környékén.
Ezáltal láthatóvá válnak azok a gazdák, akik termékeiket helyben értékesítik és megkönnyíti a fogyasztók számára a helyi termékek vásárlását. A francia kormány ezen kívül 80 millió euró támogatási programot indított különféle projektekre.
A rövid láncoknak számos előnye van: a gazdák jobb árat kaphatnak termékeikért, emellett hozzájárulnak a helyi gazdaságokban a foglalkoztatás megőrzéséhez. A környezet számára is előnyös, hiszen kevesebb termék szállítására van szükség nagy távolságokra.
Indiai mangó helyett a normandiai alma – ez azt is jelenti, hogy a gyümölcsöket éretten lehet szedni, mert a fogyasztótól való távolság rövidebb. Nem utolsósorban csökkenti az élelmiszerpazarlást. Közvetlen értékesítés esetén a mezőgazdasági termelőnek nem kell mérnie termékeit az ipar által előírt szabványokhoz.
Értékesítési piacának jobb elérése érdekében csatlakozott a hálózathoz a 8 ezer tagból álló a „Bienvenue à la ferme ” – Üdvözöljük a farmon! csoport is. Mint a szervezet egyik képviselője elmondta: a koronavírus nemhogy visszavetette a rövidlánc szemléletet, pont hogy új lendületet adott neki, és népszerűbb lett a fogyasztók körében.
Forrás: Agroberichtenbuitenland.nl
Fotó: Pixabay.com