Erősödik a „rövid lánc” szemlélet Franciaországban

Franciaországban egyre nagyobb hangsúly helyeződik a rövid ellátási láncokra, amelyek hasznosak a környezetnek, és jótékony hatással vannak a gazdák jövedelmére is.  A közvetlen eladás komoly költségeket takaríthat meg a szupermarketeken keresztül történő értékesítéshez képest.

A franciák jelenleg élelmiszereik mintegy 85 százalékát szupermarketekben vásárolják, pedig az országban magas a közvetlen értékesítéssel is foglalkozó gazdák száma.

A legfőbb probléma, hogy ők gyakran „láthatatlanok” a fogyasztók számára.

A kutatások azonban azt mutatják, hogy a vásárlók 87 százaléka közvetlen kapcsolatot szeretne tartani a gazdákkal. Ha választani kellene a francia gazdák nemzeti élelmiszerellátása, vagy az import között, 10-ből nyolcan előnyben részesítenék az élelmiszer-szuverenitást.

A mezőgazdasági minisztérium új platformot indított „Frais et Local”, azaz „Friss – helyi” néven.

Az interaktív térképen a fogyasztók és az éttermek azonnal láthatják, hogy ki árul friss élelmiszert a környékén.

Ezáltal láthatóvá válnak azok a gazdák, akik termékeiket helyben értékesítik és megkönnyíti a fogyasztók számára a helyi termékek vásárlását. A francia kormány ezen kívül 80 millió euró támogatási programot indított különféle projektekre.

A rövid láncoknak számos előnye van: a gazdák jobb árat kaphatnak termékeikért, emellett hozzájárulnak a helyi gazdaságokban a foglalkoztatás megőrzéséhez. A környezet számára is előnyös, hiszen kevesebb termék szállítására van szükség nagy távolságokra.

Indiai mangó helyett a normandiai alma – ez azt is jelenti, hogy a gyümölcsöket éretten lehet szedni, mert a fogyasztótól való távolság rövidebb. Nem utolsósorban csökkenti az élelmiszerpazarlást. Közvetlen értékesítés esetén a mezőgazdasági termelőnek nem kell mérnie termékeit az ipar által előírt szabványokhoz.

Értékesítési piacának jobb elérése érdekében csatlakozott a hálózathoz a 8 ezer tagból álló a „Bienvenue à la ferme ” – Üdvözöljük a farmon! csoport is.  Mint a szervezet egyik képviselője elmondta: a koronavírus nemhogy visszavetette a rövidlánc szemléletet, pont hogy új lendületet adott neki, és népszerűbb lett a fogyasztók körében.

Forrás: Agroberichtenbuitenland.nl