
Növény-egészségügyi aggályokra hivatkozva éppen a szezon derekán függesztette föl az indiai csemegeszőlő behozatalát az egyik legnagyobb vásárló, Oroszország. India éppen rekord export-évre számított, és a 2018 áprilisa, valamint 2019 márciusa közötti időszakra vonatkozóan 11 százalékos növekedést várt.
Míg Srí Lanka az indiai csemegeszőlő viszonylag kisebb vásárlója, Oroszország igen nagy vevőnek számít, hiszen tavaly 27 434 tonnát importált. India körülbelül 100 konténer szőlőt szállított hetente nagyjából egyenlő mennyiségben a szentpétervári és a Fekete-tenger partján lévő novorosszijszki kikötőbe.
Nagesh Shetty a Deccan Produce részéről azonban úgy tájékoztatta a FreshFruit portált, hogy csak arról volt szó, hogy az orosz hatóságok által megkövetelt dokumentációban bekövetkezett technikai változás 10 napos késedelmekhez vezetett a konténerek kikötői ellenőrzésekor.
„Mivel megváltoztatták a dokumentáció paramétereit és megfogalmazását, az Oroszországba érkező indiai termékek esetében sok időt vesz igénybe, hogy a növény-egészségügyi tisztviselők minden konténert ellenőrizzenek. Ez okozta a késedelmet” – mondta Nagesh Shetty.
A többi európai piacra való belépés továbbra is nyitott, azonban az Indian Express azt írta, hogy az eset után az indiai felvásárlási árak összeomlottak. Nagesh Shetty ugyanakkor nem számít arra, hogy a Srí Lankának vagy Oroszországnak szánt szállítmányok egy részét átirányítsák az EU-ba:
„Az a fajta gyümölcs, amely Oroszországba megy, más, mert az Európai Unió jobban ragaszkodik az egységesebb minőséghez. Viszont így is sok szőlőt szállítottunk Európába.”